Skip to main content

Kulturní a kreativní odvětví

Co jsou kulturní a kreativní průmysly

Kulturní a kreativní odvětví (někdy také kreativní průmysly) představují odvětví ekonomiky založené na individuální či skupinové (jako v případě audiovize nebo architektury) kreativitě, dovednostech a talentu. Tento dynamický sektor tak významně přispívá k ekonomickému růstu a kulturnímu rozvoji společnosti (podle kvalifikovaných odhadů tvoří až 6,2% světové ekonomiky). 

Kreativní průmysl je charakteristický kombinací kulturních a komerčních hodnot, využíváním nových technologií a inovativních přístupů k tvorbě a distribuci obsahu. Tento sektor je známý svou vysokou dynamikou a schopností rychle se adaptovat na nové trendy a technologie, což podporuje neustálý rozvoj nových produktů, služeb a zážitků. Efektivně využívá moderní technologie a digitální platformy, které umožňují šíření a využívání kreativního obsahu širokou veřejností i specializovanými komunitami. 

Důležitými znaky KKO jsou pestrost i fragmentace. Sektor je složený nejen z mnoha oborů, ale z více jak 90 % je složen z mikrosubjektů, zejména jednotlivců.

Kulturní a kreativní odvětví zahrnují široké spektrum ekonomických aktivit napříč různými sektory, ať už se jedná o výtvarné a scénické umění, literaturu, film, audiovizuální a digitální média, software a počítačové hry, grafický, produktový nebo módní design, architekturu, reklamu a marketing, řemesla apod.  Mají kořeny v umělecké tvorbě a opírají se o duševní vlastnictví. Patří mezi ně 

  • Architektura
  • Design
  • Reklama
  • Film a audiovize
  • Hudba
  • Knihy a tisk
  • Herní průmysl
  • Software
  • Nová média
  • Navazující IT služby
  • Rozhlasové a televizní vysílání
  • Scénická umění
  • Výtvarné umění
  • Umělecká řemesla
  • Kulturní dědictví

Jak městu i státu prospívají kreativci

  • Kulturní a kreativní odvětví jsou nedílnou součástí ekonomiky. Kreativní odvětví u nás představují 6,5 % HDP (vedavyzkum.cz) a zaměstnávají až 12 milionů občanů Evropské unie, čímž tvoří třetí největší sektor zaměstnanosti (zakreativnicesko.cz).
  • Kreativní odvětví svou přidanou hodnotou přispívají i ostatním hospodářským odvětvím a jsou zdrojem technologických i netechnologických inovací. Často se v této souvislosti mluví o kreativní a digitální ekonomice.

 A jak jsou na tom olomoučtí Kreativci?

Na Olomoucku je 1211 ekonomicky aktivních subjektů spadajících mezi kulturní a kreativní odvětví. Nejsilnějším odvětvím z hlediska počtu subjektů je Literatura, knihy a tisk s 302 subjekty, následovaná odvětvími Vývoj softwaru (130), Výtvarné umění (123) a Hudba (120). Celkový obrat kulturních a kreativních odvětví na Olomoucku je odhadován na 4,7 mld. korun.

Kreativita v Olomouci

Jaká je síla kulturních a kreativních odvětví na Olomoucku? Kolik subjektů, firem, živnostníků, neziskových a dalších organizací v nich aktivně působí? Kolik osob je v nich činných? Jaká je jejich ekonomická síla? Tyto a další otázky pomohlo zodpovědět Mapování uskutečněné v letech 2015-2016.

 Jak to dělají naši partneři

Město Olomouc

Strategie rozvoje kultury a kreativních průmyslů města Olomouce na období 2022-2027 je kvalitně vypracovaná, pakliže vznikala (ideální) cestou participace kulturní veřejnosti (kulturní veřejnost měla možnost účastnit se veřejných projednávání) a pojmenovává veškerá slabá i silná místa, příležitosti i výzvy, které před olomouckou kulturou stojí. Strategie definuje 3 hlavní pilíře rozvoje: evropská image, komunitní podhoubí a dostupné zdroje. Pro komunikaci s kulturní veřejností byly zřízeny webové stránky www.kko.olomouc.eu se třemi kapitolami v záhlaví: akce, strategie (a akční plány) a dotace.

Olomoucký kraj

V roce 2021 byla schválena Koncepce rozvoje kultury, kreativity a památkové péče Olomouckého kraje pro období 2022–2029 (dále jen „koncepce“), která popisuje rozvojové aktivity v daných oblastech v kraji. Kulturu pojímá v širším slova smyslu v kontextu socioekonomického rozvoje kraje, nikoliv úzce pouze jako nabídku kulturního a uměleckého programu. Koncepce není jen nástrojem kraje, ale představuje společnou platformu pro dohodu, spolupráci a koordinaci aktérů v kraji. V souhladu s platným Statusem Krajské rady pro inovace Olomouckého kraje (KRI OK) vznikla v roce 2023 krajská inovační platforma KKP (KIP). KIP plní funkci odborného koordinačního a iniciačního orgánu v oblasti výzkumu, vývoje a inovací. Olomoucký kraj je rovněž zadavatelem Mapování KKO na úrovni celého Olomouckého kraje.

Inovační centrum Olomouckého kraje (ICOK) a jeho regionální pobočky 

ICOK se zaměřuje především na podporu ekonomicky nejsilnější podkategorie KKO – tzv. kulturní a kreativní průmysly (tedy ne “kulturní jádro”). Úkolem ICOKu je mimo jiné celokrajské mapování oblasti KKO a analýzy potřeb sektoru. ICOK Kreativ se zaměřuje na rozvoj kreativních průmyslů v Olomouckém kraji. Podnikatelům v kreativní sféře nabízí poradenství mimo jiné v oblasti firemního růstu a podporuje propojování tak, aby akceleroval inovace a rozvoj kreativního myšlení i podnikání. Firmy mimo oblast KKP dokáže nasměrovat například k nové vizuální identitě, která dokáže zlepšit postavení značky. V rámci služeb ICOKu lze najít motivační přednášky, školení, workshopy nebo networkingové eventy. Pro tuto agendu ICOK zřídil pozici Business Developerky pro kulturní a kreativní průmysly. Konzultační program ICOK PLATINN pomáhá firmám v Olomouckém kraji s jejich rozvojem i implementací inovací.

Univerzita Palackého

Univerzita Palackého je průkopníkem a klíčovým aktérem na poli KKO v Olomouci. Nyní pod labelem Creative University, který je komunikačním bodem a produkční jednotkou kulturních a kreativních odvětví (KKO) na Univerzitě Palackého v Olomouci, sdružuje interní i vnější oborové impulzy napříč fakultami a tvoří rozhraní pro vyjednávání tématu KKO s potenciálními i stávajícími partnery mimo univerzitu. Mezi výstupy UP se řadí: realizace série katalogů Design, spuštění Databáze kreativců, výzkumná činnost v oblasti KKO a další.