Výzkum
Strategie a koncepce
Strategie rozvoje kultury a kreativních průmyslů města Olomouce na období 2022-2027
Strategie rozvoje kultury a kreativních průmyslů města Olomouce na období 2022-2027 byla tvořena za participace zástupců KKO (kulturní veřejnost měla možnost účastnit se veřejných projednávání) a pojmenovává veškerá slabá i silná místa, příležitosti i výzvy, které před olomouckou kulturou stojí. Strategie definuje 3 hlavní pilíře rozvoje: evropská image, komunitní podhoubí a dostupné zdroje. Pro komunikaci s kulturní veřejností byly zřízeny webové stránky www.kko.olomouc.eu se třemi kapitolami v záhlaví: akce, strategie (a akční plány) a dotace.
Koncepce rozvoje kultury, kreativity a památkové péče Olomouckého kraje pro období 2022–2029
Koncepce rozvoje kultury, kreativity a památkové péče Olomouckého kraje pro období 2022–2029 (dále jen „koncepce“) popisuje rozvojové aktivity v daných oblastech v kraji. Kulturu pojímá v širším slova smyslu v kontextu socioekonomického rozvoje kraje, nikoliv úzce pouze jako nabídku kulturního a uměleckého programu. Koncepce není jen nástrojem kraje, ale představuje společnou platformu pro dohodu, spolupráci a koordinaci aktérů v kraji.
Členové Kreativní Olomouce aktivně participovali na tvorbě Koncepce a nadále působí v pracovních skupinách, které se věnují přípravě a vyhodnocování od Koncepce odvozených Akčních plánů pro jednotlivé roky. Spolupráce na Koncepci zároveň vyústila v účast Kreativní Olomouce v pracovní skupině Krajská inovační platforma pro KKP, skrze kterou Kreativní Olomouc vystupuje jakožto zástupce olomouckých kreativců a prostředník (most) mezi veřejnými orgány a kreativci.
RIS3 strategie Olomouckého kraje
RIS3 strategie Olomouckého kraje je klíčovým dokumentem pro udržitelný rozvoj a posilování konkurenceschopnosti Olomouckého kraje v oblasti výzkumu, vývoje a inovací (VaVaI). Poskytuje vodítko pro všechny relevantní aktéry v území, jakým směrem by se Olomoucký kraj měl ubírat a kam směřovat své zdroje.
Jako každá strategie má své vize, podle kterých by Olomoucký kraj měl mít ambici být vnímán jako:
- Atraktivní region pro podnikavé a kreativní obyvatele.
- Zdravé a bezpečné prostředí pro udržitelný život, výzkum a podnikání.
- Aktivní a sdílný inovační ekosystém otevřený novým společenským a technologickým výzvám a trendům.
Tzv. klíčové oblasti změn dále vymezují horizontální témata (priority), ve kterých má RIS3 strategie Olomouckého kraje ambici působit změnu, resp. ve kterých by Olomoucký kraj měl dosáhnout posunu. V rámci každé klíčové oblasti změn jsou definovány strategické a konkrétnější specifické cíle včetně přiřazených a sledovaných metrik.
Výzkumy
2023 – 2024 Mapování Olomoucký kraj
Od léta 2023 probíhá v Olomouckém kraji další etapa Mapování KKO. Iniciátorem je Ministerstvo kultury České republiky a záměrem je tentokrát zmapovat situaci na území celé ČR, a to dle krajského členění. Cílem šetření je zmapovat situaci v různých oblastech KKO uvnitř jednotlivých krajů, a díky jednotné metodice vedení šetření také možnost srovnání situace v rámci celého státu (případně EU). Na základě výsledků pak plánují jak kraje, tak MKČR (a další dotčená ministerstva) lépe zacílit podporu dovnitř tohoto sektoru.
Po sběru kvantitativních dat se projekt nyní překlápí do kvalitativní fáze, kdy budou pomocí dotazníkových šetření a především tzv. focus groups zjišťovány potřeby jednotlivých skupin. Realizační tým tímto prosí všechny subjekty, které budou požádány o spolupráci, o součinnost při těchto aktivitách.
více informací https://www.inovaceok.cz/projekt/mapovani-kulturnich-a-kreativnich-odvetvi-kko
2019 – 2020 | Výzkum motivací aktérů kreativních průmyslů
Publikace se zaměřovala na analýzu současné místní situace v olomoucké aglomeraci a především na opatření pro zamezení brain drainu, odchodu talentů a lidského kapitálu a vytvoření podmínek pro vznik start-upů a podporu developmentu v této oblasti. Jsou v ní nastíněny hrozby a slabé stránky, kterým v rámci aglomerace kreativci čelí. Důležitým předpokladem publikace je fakt, že kreativní průmysly jsou zásadní složkou ekonomiky a mohou výrazně napomoci budoucí konkurenceschopnosti regionu v tuzemské i zahraniční hospodářské soutěži. Publikace slouží jako vhodný podklad pro celkovou orientaci v KKP v olomoucké aglomeraci, pro naše další aktivity jsou však důležité především body týkající se Kreativní Olomouce.
Zcela zásadním faktorem je dle informací uvedených v publikaci fakt, že rozvoj kreativních průmyslů byl i díky Kreativní Olomouci umístěn do Strategického plánu rozvoje města Olomouce, jehož finální podoba byla představena roku 2017 s platností do roku 2023. V rámci tvorby strategie Kreativní Olomouc ve velké míře participovala na jednom ze čtyř pilířů: Konkurenceschopná a kreativní Olomouc, díky kterému získaly kulturní a kreativní průmysly ve strategii (a budoucích strategiích) poměrně významné postavení.
V závěru je navržena strategie pro kreativní průmysly v olomoucké aglomeraci.
2016 | Příprava adaptace VŠ na potřeby kulturních a kreativních průmyslů
V roce 2016 proběhla spolupráce jedenácti univerzit v rámci centralizovaného rozvojového programu MŠMT, kterou Univerzita Palackého v Olomouci koordinovala:
- vytvoření funkční sítě českých vysokých škol – zapojené VŠ
- analýza aktuálního stavu a potřeb kulturních a kreativních průmyslů
- analýza koncepce a obsahu studijních předmětů / oborů připravujících absolventy uplatnitelné ve sféře KKP – tzv. „kreativní mapa“ českých VŠ
- 583 položek v „kreativní mapě“ českých VŠ
- více než 100 z nich z UP především z uměnovědných a uměnovýchovných kateder (FF, PdF) – celkem 8 kateder: bohemistika, divadelní a filmová studia, muzikologie, dějiny umění, mediálních, kulturální studia a žurnalistika, hudební výchova, výtvarná výchova a speciálněpedagogická studia
- návrhy a doporučení k inovaci stávajících předmětů / studijních oborů
- workshopy, kolokvia, studentské konference apod.
- vytvoření grafického systému – zviditelnění konceptu KKP
- závěrečná studie shrnující výstupy z jednotlivých regionů
Regionální analýza Olomouce je k dispozici formou tištěné i online studie: https://kreativniolomouc.cz/novy/wp-content/uploads/2024/08/C24-UPOL-upraveny.pdf
2017 | Mapování Olomouc
V roce 2016 jsme shromažďovali a třídili klíčové informace o odvětvích, v nichž se vzájemně propojuje kultura, kreativita a ekonomika. Získali jsme tím komplexní obrázek sledovaných odvětví, mezi která patří například scénická umění, audiovizuální tvorba, architektura, umělecká řemesla nebo grafický design. Prostřednictvím mapování jsme ověřovali počet subjektů, jejich obraz, zaměstnanost nebo geografické rozmístění v olomouckém okrese.