Skip to main content

Mapování

Co je mapování kulturních a kreativních odvětví

Pojem mapování není používán ve smyslu techniky výroby map, ale v širším významu jako analýza jevů na určitém území. Hlavním cílem mapování KKP je zjistit aktuální stav, strukturu a dynamiku odvětví KKP na daném území. Je zřejmé, že určitá odvětví jsou silnější a významnější a že dynamika a potřeby každého z nich jsou odlišné. Získané poznatky sehrávají důležitou roli při návrhu podpůrných opatření pro odvětví KKP a významně přispívají k vytváření místních a regionálních strategií rozvoje.

Mapování kulturních a kreativních průmyslů na Olomoucku v roce 2015-2017

  • V letech 2015–2016 jsme shromažďovali a třídili klíčové informace o odvětvích, v nichž se vzájemně propojuje kultura, kreativita a ekonomika. Získali jsme tím komplexní obrázek sledovaných odvětví, mezi která patří například scénická umění, audiovizuální tvorba, architektura, umělecká řemesla nebo grafický design. Prostřednictvím mapování jsme ověřovali počet subjektů, jejich obraz, zaměstnanost nebo geografické rozmístění v olomouckém okrese.
  • Zaměřovali jsme se i na díla, produkty a služby, které sledovaná oddělení produkují. Všímali jsme si vzájemných vztahů mezi subjekty nebo jejich vazeb na střední a vysoké školy a veřejnou správu. Zajímalo nás také to, jak podmínky pro fungování firem zlepšit.
  • Na mapování se podílel tým složený ze zástupců Univerzity Palackého, statutárního města Olomouc a kreativních odvětví. Základem společné aktivity bylo Memorandum o spolupráci na mapování kulturních a kreativních odvětví v Olomouci. Dokument upravoval cíle a závazky zúčastněných aktérů. Mapování bylo financováno z rozpočtů univerzity, města a zčásti i Olomouckého kraje.
  • Výstupem z mapování je publikace – červená brožura – Kulturní a kreativní odvětví na Olomoucku, která shrnuje veškerá zjištění.  

Proč jsme začali mapovat kulturní a kreativní odvětví v Olomouci

  • Olomouc získala jako jedno z prvních měst v České republice ucelený přehled o tom, jak významně se kulturní a kreativní odvětví podílí na jeho ekonomickém profilu a jaký je jejich potenciál pro rozvoj města a celé aglomerace (území bývalého okresu Olomouckou).
  • Získané informace se také odrazily v inovacích studijních oborů na středních a vysokých školách, kde studují zájemci o kulturní a kreativní aktivity.


Kterých odvětví se mapování týká

Mapování v Olomouci zahrnuje prakticky všechny oblasti, které v Evropě považujeme za součást kulturních a kreativních odvětví. Konkrétně se jedná o 14 odvětví ve třech sektorech.

  • Kulturní sektor:
    • scénická umění
    • výtvarná umění
    • kulturní a umělecké vzdělávání
    • památky, muzea a galerie
    • knihovny a archivy
    • řemesla
  • Kulturní odvětví:
    • film a video
    • hudba
    • televize a rozhlas
    • knihy a tisk
    • vývoj software a videoher
  • Kreativní odvětví:
    • architektura
    • design
    • reklama

Co získávají subjekty, které se mapování aktivně účastní

Firmy, organizace a podnikatelé v kulturním a kreativním sektoru získávají možnost:

  • sdílet informace o svých potřebách a problémech, se kterými se v praxi potýkají
  • podílet se na plánování rozvoje v oblasti kultury a kreativních odvětví na úrovni města, okresu, kraje či celé republiky
  • ovlivňovat obsah studijních oborů, které připravují absolventy pro kulturní a kreativní odvětví
  • dostat se na „Mapu kreativity“, která jako jeden z výsledků mapování vznikla ve spolupráci s odborníky z katedry geoinformatiky UP.

Mapování v ČR

Od loňského léta probíhá v Olomouckém kraji další etapa Mapování KKO. Iniciátorem je Ministerstvo kultury České republiky a záměrem je tentokrát zmapovat situaci na území celé ČR, a to dle krajského členění. Cílem šetření je zmapovat situaci v různých oblastech KKO uvnitř jednotlivých krajů, a díky jednotné metodice vedení šetření také možnost srovnání situace v rámci celého státu (případně EU). Na základě výsledků pak plánují jak kraje, tak MKČR (a další dotčená ministerstva) lépe zacílit podporu dovnitř tohoto sektoru.

Po sběru kvantitativních dat se projekt nyní překlápí do kvalitativní fáze, kdy budou pomocí dotazníkových šetření a především tzv. focus groups zjišťovány potřeby jednotlivých skupin. Realizační tým tímto prosí všechny subjekty, které budou požádány o spolupráci, o součinnost při těchto aktivitách.

Mapování krok za krokem

Olomouc byla prvním městem, které mapování uskutečilo podle Metodiky mapování kulturních a kreativních odvětví na lokální a regionální úrovni ČR schválené Ministerstvem kultury. Jeho garantem je Institut umění – Divadelní ústav v Praze.

Mapování kulturních a kreativních průmyslů má podle této Metodiky 7 etap (klikněte na vybranou etapu – zobrazí se její stručný popis):

VYTVOŘENÍ SEZNAMU SUBJEKTŮ
V rámci první etapy jsme vytvořili databázi subjektů, která obsahuje firmy, veřejné instituce, neziskové organizace nebo živnostníky aktivní ve sledovaných odvětvích. Z dostupných databází jsme získali vstupní informace o téměř 4500 subjektech. Veřejné rejstříky však nejsou stoprocentně spolehlivým zdrojem informací. Museli jsme proto informace v databázi u každého subjektu zvlášť poctivě ověřit.

Více o výstupech této etapy…

OVĚŘENÍ SEZNAMU
Ve druhé etapě jsme „verifikovali databázi“ – vytvářeli jsme co nejpřesnější seznam aktivních subjektů v kulturních a kreativních průmyslech. Upřesňovali jsme údaje o zaměstnanosti v jednotlivých odvětvích a zjišťovali údaje o ročním obratu subjektů. Aby byly informace co nejpřesnější, kontaktovali jsme informátory za každé sledované odvětví a získávali tak další cenné informace „z očí do očí“. Z průběžných výsledků vyplývá, že v kreativních odvětvích funguje v olomoucké aglomeraci skoro 1500 subjektů. Tento údaj ale pořád není konečný. Ověřování a doplňování seznamu, případně mazání v něm, budeme dělat i v dalších etapách.

Více o výstupech této etapy…

ZJIŠŤOVÁNÍ POTŘEB NA SEMINÁŘÍCH
Ve třetí fázi mapování jsme zjišťovali další informace o jednotlivých odvětvích KKP, o jejich aktérech a jejich potřebách. Na semináře jsme si pozvali vybrané zástupce z deseti sledovaných odvětví. Zajímalo nás třeba to, co subjekty na Olomoucku produkují, zda pro ně existuje dostatek kvalifikované pracovní síly, jaká je spolupráce mezi subjekty v KKP navzájem, ale také jejich vztah k veřejné správě nebo ke vzdělávání a výzkumu. Semináře se konaly ve druhé v dubnu a v květnu 2016.

Více o výstupech této etapy…

DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ

Důležitým zdrojem informací o mapovaných KKP bylo také dotazníkové šetření. Vybraným respondentům jsme položili otázky týkající se potřeb zkoumaných odvětví a možností rozvoje kreativity a kultury na Olomoucku. Dotazníky nám pomůžou ověřit si některé závěry, ke kterým jsme došli, a získat komplexní obrázek situace, ve které se lidé či organizace aktivní v kreativních odvětvích dnes nacházejí a fungují. Dotazníkové šetření jsme odstartovali v červnu 2016 a ukončili po letních prázninách.

DOPLŇKOVÉ METODY
Strukturované rozhovory s těmi zástupci odvětví, kteří se nemohli účastnit z časových či kapacitních důvodů seminářů, doplnily předchozí výzkumné aktivity – semináře a webový dotazník. Cílem strukturovaných rozhovorů bylo zjistit detailnější názory týkající se potřeb daných odvětví a doplnit či rozšířit informace, které se nám povedlo získat od jednotlivých aktérů KKP v etapách I-IV. V této etapě jsme se zaměřili především na malý, ale rostoucí segment designu.
KVANTITATIVNÍ ANALÝZA
 Kvantitativní analýza
Díky verifikované databázi kreativních subjektů a informacím získaných na seminářích a z dotazníkového šetření jsme pro každé odvětví vypracovali jeho kvantitativní analýzu, která přináší odpovědi především na tyto otázky:
◄◄ Jaká je skutečná síla jednotlivých kulturních a kreativních odvětví na Olomoucku?
◄◄ Kolik subjektů, firem, živnostníků, neziskových, příspěvkových a dalších organizací v nich aktivně působí?
◄◄ Kolik osob je v těchto odvětvích činných?
◄◄ Jaká je ekonomická síla těchto odvětví měřená jejich obratem?
◄◄ Jak jsou subjekty v okrese / ve statutárním městě Olomouci geograficky rozmístěny?
Výstupem této etapy bude závěrečná studie, kterou zveřejníme na konci března 2017.
KVALITATIVNÍ ANALÝZA
 Kvalitativní analýza
Na základě informací získaných na seminářích se zástupci jednotlivých odvětví a výstupů z dotazníkového šetření jsme pro každé odvětví vypracovali jeho kvalitativní popis, který odpovídá na výzkumné otázky uvedené v plánu šetření. Zajímalo nás především:
◄◄ Jaké jsou hlavní potřeby analyzovaných kreativních odvětví?
◄◄ Co limituje další rozvoj odvětví? Co konkrétně odvětví potřebují pro svůj další rozvoj?
◄◄ Je nabídka vzdělávání v dovednostech, jež odvětví KKP na Olomoucku potřebují, dostatečná?
◄◄ Jak funguje spolupráce s orgány veřejné správy či školami? Výstupem této etapy bude závěrečná studie, kterou zveřejníme na konci března 2017.

Palaščák, Bilík a kol. (2017). Kulturní a kreativní průmysly na Olomoucku

Na projektu spolupracovali:

  • Jan Žůrek (scénická umění; kulturní dědictví)
  • Barbora Prágerová (literatura, knihy a tisk; facilitace seminářů kreativních odvětví)
  • Alžběta Smejkalová (oděvnictví a módní design; design; reklama)
  • Monika Beková (výtvarné umění; kulturní a umělecké vzdělávání)
  • Jan Pospíšil (architektura)
  • Lukáš Novák (vývoj softwaru)
  • Ivana Pustějovská (televize a rozhlas) 
  • Hana Štěpánková (facilitace seminářů kreativních odvětví)
  • Pavel Bednařík (film a video)
  • Zdeněk Zapata (design)
  • Ivan Puš (hudba)
  • Ondřej Martínek (hudba)