logo

Kreativní abeceda #8: Městská aplikace

Na začátku stála ambice nabídnout přespolním návštěvníkům Olomouce přehled, kde se co ve městě děje a zároveň otevřít širší veřejnosti četné akce, které pořádá Univerzita Palackého. To bylo před pěti lety. Dnes je tu rafinovaná městská aplikace určená místním obyvatelům i turistům, využívající digitální, informační a komunikační technologie pro zvýšení kvality života v Olomouci.

Jak funguje a co nabízí?

Aplikace nabízí komplexní a uživatelsky přívětivý kalendář kulturních akcí, jehož administrace je určena zájemcům z řad pořadatelů kulturních akcí k dispozici zdarma. Přístup do administrace jim umožní vyplnění jednoduchého google formuláře. Kdo má v oblibě UPdate, facebookovou stránku, která pravidelně shrnuje všechny zajímavé akce ve městě v následujícím týdnu, bude potěšen. Náplň kalendáře vytváří právě iniciátoři UPdatu. Aby se v kalendáři eliminovala duplicita akcí, správcové aplikace publikují příspěvky až s nutnými, ať už redakčními či designovými úpravami. Pro pořadatele s vlastním administračním systémem zase existuje možnost automatického importu akcí, tedy možnost propojení různých administračních rozhraní.

Kromě kalendáře aplikace nabízí také mapu města a informace o aktuálním dění v Olomouci. Aktuality do aplikace dodává tiskové oddělení Magistrátu města Olomouce, zpravodajství z akademického prostředí pak poskytuje Univerzita Palackého. Výhledově je v plánu, že aplikace nebude pokrývat prioritně pouze kulturní, ale ve větší míře i vzdělávací akce nebo aktivity pro rodiny.

Městská aplikace je již nyní ke stažení do chytrých mobilů. V porovnání se sobě podobnými má ojedinělé funkce, a to díky důkladnému studiu potřeb uživatelů a dlouhým měsícům vývoje. Řadí se mezi produkty vystavěné na souboru technik User Experience (UX), což je nový obor, který usiluje o co nejpříjemnější uživatelský prožitek. Takový produkt se zaměřuje na potřeby uživatele a jeho vývojářům záleží na tom, aby dobře pracoval, aniž by jeho uživatelé museli u jeho používání nějak výrazně přemýšlet nebo se namáhat.

Uživatelský prožitek zvyšuje i rozlišení obsahu pro tři různé cílové skupiny. Aplikace dělí své uživatele na skupiny: občan – turista – student a každé z daných skupin mění prioritu zpráv, nebo filtruje informace o akcích.

Nezbývá, než přiznat, že nakolik bude aplikace fungovat záleží na každém z nás. Vývojáři jí totiž budou nadále vyvíjet podle potřeb uživatelů. Ale hlavně – její obsah a náplň budou na principu otevřených dat (open data) spoluvytvářet obyvatelé města.

 

Mapování kulturních a kreativních průmyslů v Olomouci je společným projektem Univerzity Palackého, statutárního města Olomouc a Olomouckého kraje. Na mapování se podílí tým složený ze zástupců univerzity, města a kreativních odvětví.