Kreativní abeceda #12: Smart city

Definic konceptu Smart City je mnoho. Mnohdy se ale jeho význam redukuje na technologická řešení. Jde ale o chytré spojení a využití unikátních místních zdrojů. Smart city je založené na „chytré“ kombinaci pobídek a vlastních aktivit nezávislých občanů, kteří se dokáží sami rozhodovat a reflektovat dění ve svém městě. I Magistrát města Olomouce má svou Komisi pro smart city. Čím se vlastně komise...

Pokračovat ve čtení

Kreativní abeceda #11: Kulturní parlament

V sedmém dílu Kreativní abecedy jsme se zabývali Kulturní koncepcí. Tentokrát si povíme, co to znamená Kulturní parlament. Ten bývá nejčastěji sestavován právě za účelem tvorby kulturní koncepce, protože poskytuje prostor a příležitost pro všechny, kteří mají ve městě co dočinění s kulturou a rádi by se podíleli na směřování kultury ve městě. Jedná se o tzv. participativní tvorbu kulturní koncepce....

Pokračovat ve čtení

Rozhovor s Radkem Palaščákem pro Kreativní Česko

„Vy jste toho součástí, vy jste KKO!“ říká Radek Palaščák v rozhovoru pro Kreativní Česko. Proč se rozhodl své angažmá v kreativních odvětvích přerušit, co se za posledních pár let na tomto poli podařilo v Olomouci změnit a co prorokuje Kreativní Olomouci do budoucna? Čtěte! https://www.kreativnicesko.cz/clanky/cim-byla-je-a-bude-kreativni-olomouc

Pokračovat ve čtení

Kreativní abeceda #10: Neekonomické nástroje na podporu kultury

V těchto týdnech zasedá Kulturní komise Rady města Olomouce a projednává, který kulturní projekt si zaslouží podporu z městské pokladny a v jaké výši. V dotacích na kulturu se letos přerozdělí cca 14,5 mil Kč (vloni to bylo 11,3 mil.). Dotace jsou nejznámější nástroj podpory kultury. Existují však i další nástroje podpory kultury, kterými vedení města může přispívat k rozvoji kultury. Jsou to “neekonomické”...

Pokračovat ve čtení

Univerzita bude pokračovat ve výzkumu kulturních a kreativních průmyslů

Univerzita Palackého v Olomouci se bude dále podílet na výzkumu kulturních a kreativních průmyslů (KKP). Tým jejích odborníků uspěl v rámci výzvy ÉTA Technologické agentury České republiky s projektem Výzkum motivací aktérů kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci a návrh strategie pro posílení segmentu. Cílem projektu je posílení pozice kreativních průmyslů v rámci olomoucké aglomerace, a to...

Pokračovat ve čtení

Kreativní abeceda #9: Brain drain – brain gain

Brain drain – brain gain Dva pojmy – dva směry jednoho fenoménu: na jedné straně odliv vzdělaných a/nebo kvalifikovaných lidí (brain drain) a na straně druhé návrat nebo přistěhování se nových obyvatel za lepšími možnostmi (brain gain) do jiného města či jiné země. Příčinou takových pohybů pak bývá nedostatek pracovních příležitostí nebo nevyhovující pracovní podmínky. V kontextu kulturních...

Pokračovat ve čtení

Kreativní abeceda #8: Městská aplikace

Na začátku stála ambice nabídnout přespolním návštěvníkům Olomouce přehled, kde se co ve městě děje a zároveň otevřít širší veřejnosti četné akce, které pořádá Univerzita Palackého. To bylo před pěti lety. Dnes je tu rafinovaná městská aplikace určená místním obyvatelům i turistům, využívající digitální, informační a komunikační technologie pro zvýšení kvality života v Olomouci. Jak funguje a co...

Pokračovat ve čtení

Kreativní abeceda #7: Kulturní koncepce

aneb Předsevzetí olomoucké radnice do nového roku? Proslýchá se, že nové vedení radnice podporuje úmysl vytvořit koncepci kultury města Olomouce platnou od roku 2020. O tom, že Olomouc silně postrádá koncepci kultury již zaznívaly hlasité apely v předvolebních dotaznících i debatách, a to především od hnutí ProOlomouc, Zelených, KSČM, Pirátů i hnutí spOLečně. Kulturní koncepce by měla být samozřejmou...

Pokračovat ve čtení

Mapování kulturních a kreativních průmyslů v Olomouci je společným projektem Univerzity Palackého, statutárního města Olomouc a Olomouckého kraje. Na mapování se podílí tým složený ze zástupců univerzity, města a kreativních odvětví.